АЛГОРИТМ НАПИСАННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ПРОГРАМИ З ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

Складено відповідно до «Методичних рекомендацій щодо змісту та оформлення навчальних програм з позашкільної освіти»

(лист Інституту інноваційних технологій і змісту освіти від 05 червня 2013 року № 14.1/10-1685).

Навчальна програма з позашкільної освіти має складатися з таких структурних елементів:

пояснювальна записка,

навчально-тематичний план,

зміст програми,

прогнозований результат,

орієнтовний перелік обладнання (за потребою),

література,

додатки (за потребою).

 ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

визначити цілі і завдання щодо вивчення певного виду діяльності чи навчальної дисципліни,

надати стислу характеристику структури програми та її окремих складових, переліку змістових ліній;

розкрити особливості процесу вивчення програмового матеріалу тощо.

  МЕТА програми.

Мета — це ідеальне передбачення кінцевих результатів навчально- виховної діяльності, на досягнення яких спрямована навчальна програма.

Формулюється мета одним реченням, в якому даються відповіді на такі питання: Що ми робимо? Для кого ми це робимо? Як ми це робимо? Коректно сформульована мета починається з від дієслівного іменника (формування, сприяння, створення умов та ін.).

Приклад: Метою навчальної програми є формування ключових компетентностей особистості засобами класичного танцю.

Метою навчальної програми є створення умов для творчого розвитку дітей засобами… (соломоплетіння).

СНОВНІ ЗАВДАННЯ навчальної  програми.

Завдання полягають у формуванні таких компетентностей:

пізнавальної (напр.: забезпечує ознайомлення поняттями та знаннями, що стосуються …;

практичної (напр.: сприяє оволодінню навичками …);

творчої (напр.: забезпечує формування творчих здібностей вихо- ванців у процесі…);

соціальної (напр.: сприяє вихованню дбайливого ставлення до над- бань світової та вітчизняної культури, духовних та матеріальних цінностей рідного краю, народних традицій );

самореалізації особистості в соціумі;

професійному самовизначенню.

 РІВНІ гурткової роботи.

Гуртки класифікуються за трьома рівнями:

·              Початковий,

·              Основний,

·              Вищий.

- Початковий рівень - гуртки (творчі об’єднання), діяльність яких спрямована на загальний розвиток вихованців, виявлення здібностей та обдарувань, прищеплення інтересу до творчої діяльності.

Навчальні програми спрямовані на загальнокультурний розвиток вихованців, на оволодіння ними теоретичними основами творчої діяльності, на адаптацію до позашкільної діяльності.

Гуртки цього рівня можуть працювати як самостійно, так і як початкова ланка в структурі творчого об’єднання.

Термін навчання — 1-2 роки.

 - Основний рівень - гуртки (творчі об’єднання), які розвивають інтереси вихованців, формують практичні вміння та навички, задовольняють потреби у професійній орієнтації.

Навчальні програми мають передбачати необхідність соціальної адаптації вихованців у суспільстві, розвиток стійких інтересів до творчої діяльності, розширення і поглиблення професійних інтересів, вмінь і навичок.

Термін навчання від 1 до 4 років.

 - Вищий рівень - гуртки (творчі об’єднання), які задовольняють потреби здібних, обдарованих і талановитих дітей у творчій, науково- дослідницькій та допрофесійній підготовці.

Навчальні програми цього рівня можуть передбачати індивідуальну форму навчання.

Термін навчання від 1 до 4 років.

 УВАГА! У разі, якщо рівень гурткової роботи розраховано на декілька років навчання (1–4 роки), то кожен рік навчання прописується так:

Програма першого року  навчання передбачає розвиток у вихованців

пізнавального інтересу до….

Програма другого року навчання спрямовує діяльність гуртка на глибоке засвоєння дітьми….

Програма третього року навчання передбачає…

Програма четвертого року навчання націлена на результат…

 НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН, (рахуємо навчальні години).

Навчально-тематичний план має вигляд таблиці, відображає розділи, теми та визначає співвідношення навчального часу, який відводиться на засвоєння теоретичного матеріалу та його практичне опрацювання (зразки 1, 2). Загальна кількість годин для практичних занять, як правило, має бути більшою, ніж для теоретичних. При формулюванні назв розділів/тем слід використовувати речення телеграфного стилю, не допускається використання складних конструкцій і фраз, що можуть мати багатозначне тлумачення. 

Перший варіант

Початковий рівень, перший рік навчання

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

Розділ, тема

Кількість годин

теоретичних

практичних

усього

Вступ

2

-

2

Розділ 1. Назва розділу

2

4

6

1.1. Назва теми

1

2

3

1.2. Назва теми

1

2

3

Розділ 2. Назва розділу

3

27

30

2.1. Назва теми

3

27

30

Підсумок (підсумкове заняття, виставка творчих робіт, міські експедиції, квести, тощо)

2

-

2

Разом

17

127

144

Другий варіант

 Початковий рівень, перший рік навчання

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

№ з/п

Розділ, тема

Кількість годин

теоретичних

практичних

усього

1.

Вступ

2

-

2

2.

Назва теми

8

10

18

3.

Назва теми

4

10

14

 

 

Підсумок (підсумкове заняття, виставка творчих робіт, міські експедиції, квести тощо)

-

2

2

 

Разом

17

127

144

 

 ЗМІСТУ ПРОГРАМИ вимоги:

Зміст програми структурується за розділами та темами відповідно до навчально-тематичного плану та повинен відповідати таким вимогам:

·                   відповідність змісту навчання сучасному рівню розвитку культури, суспільства і науки;

·                   науковість і достатність теоретичних пояснень, коректність і доціль- ність введення понять та термінів;

·                   практичну спрямованість навчального матеріалу;

·                   спрямованість навчального матеріалу на розвиток пізнавальних і творчих здібностей вихованців;

·                   використання      та      поглиблення       знань,         отриманих         вихованцями (учнями, слухачами) в інших закладах освіти;

·                   відповідність обсягу навчального матеріалу нормам навантаження та кількості навчальних годин;

·                   відповідність навчального матеріалу віковим особливостям вихован- ців (учнів, слухачів) та рівню їх підготовки;

·                   наступність у засвоєнні знань, умінь і навичок, здобутих вихован- цями (учнями, слухачами) у попередні роки навчання.

Зміст навчального матеріалу містить Теоретичну та Практичну частини.

  СПОСІБ ПОБУДОВИ ПРОГРАМИ

Лінійний спосіб: окремі частини навчального матеріалу утворюють неперервну послідовність тісно пов'язаних між собою ланок. Причому, нове будується на основі вже відомого і в тісному зв'язку з ним.

Концентричний спосіб: один і той же матеріал викладається кілька разів, але з елементами ускладнення, розширення, збагачення змісту освіти новими компонентами, з поглибленням аналізу зв'язків і залежностей між ними.

Спіралеподібний спосіб: у змісті навчального матеріалу вдається поєднати послідовність і циклічність його вивчення. Характерною особ- ливістю цього способу є те, що вихованці, не випускаючи з поля зору основну проблему, поступово розширюють і поглиблюють коло пов'язаних з нею питань.

Блочний спосіб: розподіл навчального матеріалу на самостійні структурні одиниці - блоки, дає можливість заміни одного змістового блоку (розділу або теми) іншим в залежності від наявних організаційно-методичних умов, запитів вихованців.

При побудові навчальних програм на основі компетентнісного підходу необхідно провести його через всі розділи навчальної програми – від відповідних формулювань мети і завдань до змісту програми, форм практичної роботи,         прогнозованих    результатів,         контролю   практичнихдосягнень вихованців.

Опис змісту програми здійснюється з дотриманням такої послідовності викладу матеріалу:

·                   назва розділу/теми (нумеруються арабськими цифрами, номер теми складається з номера розділу і порядкового номера теми, відокремлених крапкою; починаються з абзацу в 1,25 см);

·                   кількість годин для вивчення теми;

·                   зміст навчального матеріалу (теоретична та практична частини).

 ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

передбачає результати навчально-виховної діяльності за кожен період навчання та має такі складові:

·        вихованці (учні, слухачі) мають знати,

·        вихованці (учні, слухачі) мають вміти,

·        вихованці (учні, слухачі) мають набути досвід.

За умови застосування компетентісного підходу складові прогнозованого результату будуть такі: вихованці (учні, слухачі) мають знати і розуміти, вихованці (учні, слухачі) мають вміти та застосовувати, у вихованців (учнів, слухачів) мають бути сформовані компетенції.

 СПИСОК  ЛІТЕРАТУРИ

Літературні посилання, використані при розробці навчальної програми, мають бути не пізніше 2000 року.

Може додаватися кілька списків літератури, рекомендованих для педагогів (науково-методичні видання, методичні посібники, методичні рекомендації), для вихованців (науково-популярні, довідкові видання, навчальні посібники, практикуми тощо, електронні джерела).

  ДОДАТКИ

оформляються за бажанням автора навчальної програми та можуть містити дидактичні матеріали, методичні рекомендації, репертуарний перелік, зразки виробів тощо.

Оформлення навчальної програми має відповідати вимогам Примірної інструкції з ведення ділової документації в позашкільних навчальних закладах, затвердженої наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 23.08.2012 № 947, а саме:

текстовий редактор Word;

гарнітура Times New Roman, через інтервал 1-1,5; поля: ліве – 3 см, праве – 1 см, верхнє, нижнє – 2 см;

наскрізна нумерація сторінок вгорі по центру, на титульній сторінці номер не зазначається;

назви структурних елементів виконуються великими літерами, жирним шрифтом.

Титульна сторінка містить таку інформацію:

·                   найменування органу управління світою;

·                   найменування навчального закладу;

·                   відомості про погодження програми;

·                   відомості про затвердження програми;

·                   напрям позашкільної освіти;

·                   назва програми;

·                   строк навчання за програмою;

·                   найменування населеного пункту;

·                   рік розроблення програми.