Правила етикету

Змалечку ми розрізняємо симпатичних, менш симпатичних та неприємних людей чоловіків  та жінок. В чому криється причина такого різного сприйняття? І що робити, щоб завоювати прихильність оточуючих?

Відповідь проста – про людей судять по їх поведінці в суспільстві. Основні правила поведінки, які прийняті суспільством, називаються етикетом.

З давніх часів у кожному королівстві був свій етикет – свої правила пристойності. Це була ціла наука, яку потрібно було вивчати і володіти нею досконало. Це була дуже важка, кропітка праця, але з часом правила поведінки спрощувалися (нам вже не потрібно при зустрічі робити незвичні па та поклони з капелюхом, як це було при дворі Людовика XIV) і набули загальних рис.

Так що нам ще пощастило. В основі сучасного етикету лежать досить прості правила поведінки. Їх не так багато, і якщо, ти  вивчиш норми етикету і не забудеш ними правильно користуватися, в будь – якій найвишуканішій компанії ти будеш почуватися вільно та розкуто і завжди будеш мати перевагу перед багатьма юнаками, які на жаль не користуються цими правилами. Тому читай далі та мотай на вус.

Деякі загальні правила етики.

Основне правило можна сформулювати так:

-      Дівчата мають перевагу перед хлопцями.

-      Жінки – перед чоловіками, старші перед молодшими.

-      Інваліди чи хворі перед здоровими.

Наприклад вони вирішують, чи починати з ким не будь розмову, першими входять до кімнати і т.д. При знайомстві роблять інакше: спочатку називають дівчині ім’я хлопця, старшому ім’я молодшого. Дівчатам, жінкам, людям похилого віку слід поступатися місцем у громадському транспорті.

По сходам хлопець повинен іти так, щоб мати можливість в разі необхідності допомогти дівчині. Тобто піднімаючись, знаходитися за нею, а спускаючись – перед нею. Якщо ти когось ненароком зачепив то обов’язково вибачся.

Щоб мати хороші манери, дуже важливо правильно тримати своє тіло. Потрібно зажди керувати своїми рухами: сидиш ти чи стоїш. Негарно ходити занадто швидко, перестрибувати через кілька східців на сходах. Руки при ходьбі повинні рухатися легко, природно. Упиратися руками в боки , засовувати їх в кишені – дурний тон.

Манера сидіти часто дозволяє судити про те наскільки людина вихована. Сидіти потрібно рівно на передньому краї стільця (до речі і для твоєї постави це дуже важливо), не розводь занадто коліна, не закладай ногу за ногу.

Від багатьох досить поширених поганих звичок необхідно позбуватися.

Наприклад, чоловіку недопустимо ходити неголеним – це негігієнічно та неестетично. Дурним тоном вважається мати недоглянуті руки. Нігті повинні бути не надто короткими. Кусати нігті недопустимо. У багатьох є звичка розчісуватися у компанії інших людей. Це верх непристойності. Погана звичка сякатися у хустинку у присутності інших людей та прочищати ніс.

Мовний етикет або етикет спілкування також має дуже велике значення.

Привітання

Хто повинен вітатися першим?

При зустрічі зі знайомими людьми обов’язково привітайся. Прийнято вітатися не тільки зі знайомими але із людьми, які живуть по сусідству.

По встановленому звичаю, першими вітаються хлопці з дівчатами, чоловік з жінкою, молодший зі старшим. Якщо ти хочеш звернутися до когось з проханням то спочатку ввічливо привітайся, а потім вже перейди до справи. Зі знайомими людьми вітайся не тільки тоді коли ти впевнений в тому, що вони тебе помітили, але і тоді коли не впевнений чи помітили вони твою присутність. Неважливо, якщо ти в цьому випадку не отримаєш відповіді.

Якщо ти прийшов в гості не забудь, що той хто прийшов пізніше завжди вітається з усіма присутніми перший. Якщо ти прийшов , коли вже всі сидять за столом, повинен спочатку привітатися з дівчатами, а потім – з хлопцями.

Коли звертаються на «ТИ» а коли на «ВИ»

У минулі часи писалися цілі трактати про те, як люди повинні звертатися один до одного. В наші дні це питання не здається таким складним. «Ти» звичайно кажуть один одному родичі, друзі, діти. Дорослі звичайно звертаються до дітей на «Ти». Існують люди, які вважають, що звернення до когось на «Ти», дає їм право  вести себе в розмові зверхньо. Це глибоко помилкова думка. На “Ви” звертаються до всіх незнайомих та старших від тебе людей.

Необхідно звертатися до всіх у ввічливій формі.

Розмови по телефону

В наші дні телефон став найбільш розповсюдженим засобом зв’язку, який допомагає в повсякденній робот і приватному житті. Не варто нагадувати, що не будь-який час підходить для розмов по телефону. Не слід телефонувати другу чи подрузі рано вранці чи пізно ввечері, а тим паче вночі.

Починаючи розмову не забудь привітатися, а закінчуючи попрощатися. Якщо в тебе гості, а тобі хтось телефонує зведи розмову до мінімуму. Окрема тема, це спілкування по телефону у людних місцях та громадському транспорті.

Часто доводить бачити, як хтось їдучи у автобусі чи тролейбусі розмовляє весь час по телефону долучаючи мимовільно до розмови всіх пасажирів у салоні. Це просто верх непристойності та невихованості.

Всім пасажирам транспорту зовсім необов’язково бути учасником вашої розмови з товаришем.

Коли тобі хтось телефонує, а ти знаходишся десь у місті або у громадському транспорті де навколо багато людей, то просто вибачся перед товаришем, поясни йому, що ти зараз не можеш розмовляти і передзвониш йому, коли будеш мати можливість.

Якщо ти запам’ятаєш всі ці прості правила і надалі будеш ними користуватися, то можна сказати, що ти оволодів найважливішими основами сучасного етикету, і це тобі ще не раз стане це в пригоді. Тому що виховані люди завжди мають перевагу над іншими  та й дівчата це цінують.

 

Як себе вести за столом?

Не запізнюйся, коли запрошений на обід, сніданок, вечерю, чай.

Не сідай до столу, поки не сядуть дами, або поки господар чи господиня не запросять зайняти місце.

Не пропонуй дамі, коли супроводжуєш її до столу, ліву руку. Чоловік завжди повинен пропонувати дамі праву руку.

Не забувай, що дама, яка сидить поряд з тобою, особливо праворуч, має право на твою увагу. Даму, яка сидить поруч з тобою, треба розважати незалежно від того, відрекомендований ти їй чи ні.

Не знайомся після того, коли гості сіли до столу.

Не сиди близько до столу чи занадто далеко від нього.

Не запихай серветку за комір і не розкладай її на грудях. Серветку слід класти на коліна.

В першу чергу необхідно пригощати даму.

Не їж суп з кінця ложки. 

Не проси другої порції.

Не нахиляйся над мискою. Тримайся по-можливості прямо.

Якщо хочеш дістати що-небудь, не тягнися через миску сусіда.

Не бери хліб виделкою, бери рукою.

Не кусай з цілого шматка хліба. Хліб потрібно ламати.

Не намащуй маслом цілого шматка хліба. Ламай хліб шматочками і намащуй їх. Не криши хліб у суп.

Не їж з ножа. Ніколи не піднось ніж до рота. Не накладай на виделку за допомогою ножа. Бери на виделку стільки, скільки на ній може вміститися.

Не їж занадто швидко.

Не наповнюй рот великою кількістю їжі.

Не розставляй лікті. Лікті повинні бути притиснуті.

Не став лікті на стіл.

Не піднімай стакан чи бокал занадто високо.

Не їж ложкою те, що можна їсти виделкою.

Не намагайся зачерпнути останню ложку супу, з’їсти останній шматочок м’яса тощо.

Не подавай сам свою миску з проханням про другу порцію. Нехай це зробить прислуга. Краще не просити другу порцію взагалі.

Не викидай кістки й інше у миску. Кістку потрібно видобути з рота на виделку, яка притулена до губ, а потім покласти не в миску. Фруктові кісточки треба витягувати з рота непомітно в ложку.

Не проси сусіда подати що-небудь, якщо близько є прислуга.

Не грайся серветкою, виделкою та іншими речами.

Не витирай обличчя серветкою. Серветкою можна лише злегка провести по губах.

Не відвертайся спиною до сусіда, коли маєш намір поговорити з іншим. Не розмовляй через сусіда.

Не розмовляй з повним ротом.

Не відкидайся і не розвалюйся на стільці.

Намагайся завжди бути спокійним.

Не впускай ніж або виделку. Якщо впустив, то не бентежся, попроси заміну, не надавай значення тому, що трапилось. Взагалі, краще робити помилки, ніж намагатися не робити їх з зусиллям, звертаючи на себе увагу.

Етикет спілкування

«Не те добре, коли кричать великим голосом,
але те є велике, коли говорять добре»

Демосфен

Мова — це найкращий засіб взаємних відносин окремих осіб між собою, засіб їх духовного об’єднання і взаємного впливу. Без мови нема народності, рідна мова найкраще відбиває в собі думки й почуття окремої людини, суспільності всього народу. В мові, її історії, розвитку й виробленні відбилися перші ознаки проявів самостійного духовного життя в майбутньому окремого народу.

Найголовніші індивідуальні ознаки народу — це його мова, література, мистецтво, пісні, усна творчість. Щоб народ володів красивим мовленням, потрібно його цьому навчити, а це пряме завдання вчителя-словесника.

Мовний етикет — це система стандартних стереотипних словесних правил мовної поведінки, прийняті національним колективом мовців. Він охоплює стійкі формули спілкування (слова, словосполучення, мовні звороти — кліше) в ситуаціях установлення контакту із співбесідником, підтримки спілкування в доброзичливій тональності.

Рівень дотримання мовного етикету, культури спілкування часом впливає на поведінку співрозмовників більшою мірою, ніж предметний зміст мовлення.

Практичні поради:
1. Постійно тренуйте свій голос; найзручніший спосіб для цього — читання вголос; контролюйте правильність вимови.
2. Пристосовуйте свій голос до тієї обстановки, в якій відбувається спілкування (не говоріть голосно в громадських місцях).
3. Не розмовляйте надто голосно — це справляє враження агресивності.
4. Хто говорить надто тихо, справляє враження людини, яка погано володіє матеріалом, або ж невпевнена в собі.
5. Голос підвищуйте тоді, коли ставите запитання, виявляєте радість чи здивування.
6. Понижуйте голос тоді, коли хочете когось переконати або відповісти на запитання.
7. Не говоріть, коли стоїте спиною до слухачів.

Як бути приємним співрозмовником


«Найбільша цінність оратора —

не тільки сказати те, що потрібно,

а й не казати того, чого не треба»
Цицерон

Перебуваючи в оточенні малознайомих людей, дотримуйтесь таких правил:
• вітайтесь та усміхайтесь перші;
• виявляйте дружнє ставлення до людей, не очікуючи, коли вони виявлять свої симпатії до вас;
• дотримуйтесь правил спілкування;
• цікавтесь людьми, які вас оточують, їхніми радощами й турботами;
• вживайте якомога більше слів, які підкреслюють шанобливе ставлення до людей: даруйте, перепрошую, дякую, будь ласка, не ображайтесь, чи не змогли б ви, на жаль та інше;
• у товаристві не намагайтесь переговорити всіх, дайте можливість висловитись іншим;
• будьте тактовні: спочатку подумайте, чи нікого не образить те, що ви хочете сказати, а потім уже говоріть.

Як зацікавити людей


«Говорити багато й добре — є дар гострого розуму, говорити мало й добре — є дар мудрого, говорити багато й погано означає дурня, говорити мало й погано є ознакою безумного»
Ф. Ларошфуко


Щоб стати цікавим співрозмовником, необхідно:
• мати всебічні знання та інтереси, які слід постійно розвивати й поглиблювати;
• говорити про те, що цікавить слухачів;
• запам’ятовувати й записувати все цікаве, що ви бачите, чуєте або читаєте.

Щоб ваша розповідь була цікавою:
• підберіть цікаву й нову тему;
• будуйте початок розповіді так, щоб привернути увагу слухачів;
• говоріть стисло, невимушено й зрозуміло;
• викладайте свої думки у логічній послідовності;
• наводьте захоплюючі факти.

Як критикувати, не ображаючи


«Немає нічого сильнішого за слово»
Меандр


Якщо ви бажаєте навчитися критикувати так, щоб не образити людину, то:
• вказуйте на помилки лише віч-на-віч;
• уникайте прямої критики;
• робіть це по-дружньому;
• похваліть те, що ваш знайомий виконує як слід;
• покажіть або розкажіть, як правильно було б виконати те чи інше завдання, здійснити певний вчинок;
• попросіть вибачення за зроблене зауваження, особливо тоді, коли людина старша від вас за віком або незнайома.
Практичні поради етикету спілкування:
1.  Постійно тренуйте свій голос; найзручніший спосіб для цього — читання вголос; контролюйте правильність вимови.
2.  Пристосуйте свій голос до тієї обстановки, де відбувається спілкування.
3.  Не говоріть надто голосно — це справляє враження агресивності.
4.  Хто говорить надто тихо, справляє враження людини, яка погано володіє тим матеріалом, про який говорить, або ж не впевнена в собі.
5.  Голос підвищуйте тоді, коли ставите запитання, проявляєте ра­дість чи здивування.
6.  Голос понижуйте тоді, коли хочете когось переконати або відповісти на запитання.
Отже, щоб не виникало непорозумінь під час спілкування, слід узгоджувати несловесні засоби із словесними, адже дослідження свідчать, що невербальні сигнали справляють вплив утричі більший, ніж слова.

Жестикуляція та етикет спілкування
Дійовими є також жести, які являють собою вияв людських думок, емоцій. У поєднанні зі словами вони стають надзвичайно промовистими: жести посилюють емоційне звучання сказаного. Щоб оволодіти бодай азами жестикулювання, потрібне тривале тренування, розуміння ролі кожного жесту. Частота жестикуляції залежить передусім від культури поведінки людини.

Практичні поради:
1) жести мають бути мимовільними. Застосовуйте жест, відчуваючи необхідність у ньому;
2) жестикуляція не повинна бути безперервною. Не жестикулюйте руками протягом усієї доповіді;
3) керуйте жестами — жест не повинен відставати від слова;
4) урізноманітнюйте жестикуляцію. Не користуйтеся одним і тим самим жестом у всіх випадках, коли потрібно надати словам виразності;
5) жести мають відповідати своєму призначенню.

 

“Даруй себе дітям! Будь терплячим в чеканні дива і будь готовим до зустрічі з ним в дитинстві!”
Ш.О. Амонашвілі